I begynnelsen...

Sedan barnsben har jag hört talas om pilgrimsleden som passerar nära vår sommarstuga och tidigt besökte jag den mystiska heliga källan vid Vattjom som ska ha sprungit ur marken vid St Olovs passage.Under senare år har ledens sträckning blivit allt tydligare genom skyltning, anläggandet av rastplatser och skyltning.

Efter att under sommaren 2013 bestigit Kebnekaise (där för Dag Hammarsköld-leden passerar) med den 12 årige sonen kändes som att det var dags för nya utmaningar. Tanken på att göra slag i saken och ta sig an en vandring längs leden som jag sett människor passera under många år växte sig allt starkare

När vi fick syn på en annons om att Selånger församling ordnade pilgrimsvandring den första delsträckan Selånger-St Olofskällan bestämde jag mig, 8-åringen var inte sen att hänga på triggad av storebrors bedrift tidigare under sommaren. Så någon gång i slutet av augusti begav vi oss till kyrkan och kunde raskt konstatera att vi var ute 3 dagar för tidigt. Nåväl det var lika bra att börja oaktat att vi missade sällskapet.

 
 
 
Genom ett ett fantatiskt jordbrukslandskap där sädeslslagen lovade en god färd vandrade vi fram i sköna augustivindar tills vi nådde skogslandskpaet vars gräns tydigt markeras av Svartbäckens guldskimmrand vatten.
 
 
Här var vi åter på hemmaplan och vandrade raskt fram till St Olofskällan vid Torkarlsberget. Samtidigt som vi smakade det synnerigen välsmakande källvattnet öppnade sig himmelens portar och ett ordentligt skyfall såg till att vi blev blöta även utvärtes.
   
 
Efter detta har hösten rullat på, vi har dock vid sidan av bär- och svampplockning, älgjakt och mycket mer hunnit ordna fram pilgrimspass samt att lyssna på ett föredrag av en gammal högskolebekannt; äventryraren & pilgimen Anders Stävhag höll i Oktober ett intressant föredrag om sina erfarenheter. Jag kan för övrigt varmt rekommendera hans bok där han berättar om sin vandring till Jerusalem.
 
 
   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0