Stöde - Torpshammar

Den 29 km långa tämligen enahanda grusvägen mellan ST Olovskällan och Stöde har vi flyttat fram till en av sommaren cyckelturer, vägen passerar mina jaktmarker så den har vi sett tillräckligt av. Istället beslöt vi oss utgå från Stöde där min Farmor stammar ifrån. Tjugo över 11 anlände vi till en igenbommad kyrka, troligen används den inte så flitigt... Verkar dessvärre som att det där med stämplar i pilgrimspasset får klaras av på kontorstid, hittills har vi endast lyckats få en stämpel i passet, vid källan.
 
 
Nåväl vi knatade iväg i den något svala och fuktiga novemberluften som dock snart tinade upp av solens strålar.Vägen slingrade sig genom jordbrukslandskapet och följde i längre sträckor den vackra Ljungan. Eftersom vi förhindrats i kyrkobesökandet surfade vi in på Radiogudstjänsten. Även där felade vår synkningen i tid så vi lyssnade på förra veckans Katarinamässa där den meditativa pslamen 681 etsade sig fast.
 
//: Herre, hör min bön,
Herre, hör min bön,
svara mig när jag ropar ://
 
Vi rastade på en av de många åsarna i det som nu övergått i skog och beskådade de djupa ravinerna ned mot Ljungan.
Viskan passerades raskt, tidens tand präglar samhället av förfall även om det redan julpyntats i flera av husen.
Närmare Boda Borg svänger led upp mot E14 och åter vandrade vi genom jordbruksbygd.
 
 
 
Framme vid början av Torpshammar stannade vi upp vid den lill men vackra kyrkan. Byggnadsstilen lurade mig att gissa på en medeltidskyrka men den visade sig uppförd under det senaste århundradet. Kyrkan omringas av ett vackert järnstaket med både bibliska som lokalhistoriska motiv.
 
Nu vågade vi ringa efter skjutsen hem medan vi vandrade vidare mot etappmålet Klöstre mitt i samhället. Att vintern nu är på väg råder ingen tvekan om då vi närmast åkte skridskor fram på de fuktiga vägar som nu övergick till is.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0