Stråsjö kapell

 Dagens pilgrimstur gick per bil. Besökte Svågadagarna i Ängebo, ett lokalt arrangemang i ”Omställningsrörelseanda” på den hälsingska glesbygden. Träffade en FB-bekannt IRL och fick en fin guidning i de lokaler som både Folkets hus, kyrkan och skolan delar på. Svågadalens lokala självstyre är ju känt i alla fall här omkring och det var kul att se det i verkligheten.

 

Efter en kortare Miljöandakt, med bland annat den vackra psalmen 258, i det kapell som också inryms i lokalerna begav jag mig ut för att söka rätt på Stråsjö kapell.Ett nyuppfört kapell i gammal stil längs pilgrimsleden från Hudiksvall till Trondheim. Broschyrerna om kapellet saknade karta och skyltningenvar obefintlig. Lokalbefolkningens beskrivning var ”Sväng höger, dä ligger på en lägda baka berget”. I den kuperade terrängen fanns det gott om berg och vägarna delade sig här och var. Efter några mil på grusväg var jag på väg att ge upp och styrde mot Friggesund. Tvärnitade och chansade på avfarten ”Östra Stråsjö” som jag höll på att missa. Efter ca 5 km in i en otroligt vacker, uppodlad dalgång dök kapellet hastigt upp. De isande vindarna kändes som om de fördes ned direkt från fjällen när jag lämnade bilen för att titta på det mycket enkla kapellet. Ett kapell byggt av ideella krafter på orten. Som sagt fint placerad i en vacker dalgång, en minnessten och ett litet informationsrum.

 
  
Länk till kapellets hemsida
 

Dfår bli ett återbesök vid varmare årstider och då med flugspöet i packningen. Det går ju inte att passera Svågan en gång till utan att ha prövat fiskelyckan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0