Att frakta cykel på tåg under en pilgrimsfärd

När vi skulle resa hemåt efter vår pilgrimsetapp, från Östersund mot Sundvall, med Norrtåg var det en chansning. Jag hade kollat upp regelvrket och det rådde cykeförbud. Samidigt visste jag flera som transporerat sina cyklar på tåget. Vi chansade.
Oturligt, eller typiskt nog var det överfulla tåget inställt och ersatt med buss. Total förviring rådde om vilken buss som skulle vart och vem som ersatte vad. I full panik lyckades jag trots en stressade busschauförs protester stuva in cyklarna  bagageutrymmet och 2 timar sena vi rullade mot Bräcke där tåg skulle invänta.
Färden tillbaka längs leden i buss det kändes som hiskeligt snabbt jämfört med ditfärden. Kanske också beroende på trevliga samtal med en sjuksyster på väg till Stöde på kalas. Hon lovade hålla tåget ifall vår urlastning och påpackning av allt som skulle med skulle dröjja. Framme i Bräcke deklarerade busschauffören myndigt att några cyklar skulle vi inte få med på tåget, det rådde förbud. Ha pendlade varje dag och visste det!
Efter en snabb urlastning skyndade vi oss till tåget där en trevlig konduktör tog emot och visade oss de iordninggjorda cykelställen. Hon berättadeatt personalen inte hade någon föståelse för Norrtågs införande av cykelförbud och att det i praktiken inte brukade vara något problem. Dessutom kände hon väl till St Oavsledens kartäggare, äventyraren Anders Stävhag sen han fraktadesin cykel på tåget.
Nåväl, sådana ologiska företeelser irriterar mig och det i allrahelst ett turistlän som Jämtland. Eftersom jag varit i kontakt med projektledaren Putte Eby som kämpat med denna fråga tidiare skrev jag en insändare: Knasigt med cykelförbud!  Insändaren följdes upp med ett reportage av Radio Jämtland och vips så är problemet ur världen. Opinionsbildning är effktivt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0