Återstart

Dags för återstart av denna blogg.

Tanken är att innehållet kommer att bli bredare än pilgrimsvandrandet, mer kommentarer om min syn på Svenska kyrkan och kristenheten i allmänhet. Samtidigt kan ju hela livet ses som en pilgrimsvandring.

Nåväl, under 2016 fullföljde jag den av alla pilgrimer efterlängtade vandringen till Santiago de Compostela. Jag valde en av de kortare men jobbigare lederna, Camino Primitivo, som gott och väl ryms i en 14-dagars tur. Vandringen var en både andligt och fysiskt påtaglig upplevelse som rekommenderas. Många var upplevlserna av de mest skilda och oväntade slag.

Terrängen och värmen var dock betydligt jobbigare än vad jag räknat men det var väl värt mödan. Mindre värt var den drygt månadlånga magsjukan orsakad av Campylobakter… Hur som se och njut av denna sammanfattning på Youtube:

 

Camino Primitivo 2016

 

Närmast på tur står nog den inhemka Ingerdsleden från Jacobskyrkan I Kungsträdgården till Uppsala domkyrka. När det gäller äventyr utomands är jag grymt sugen på "The Jesustrail" I Israel… men det får bli I framtiden.

Sen kan man fundera över pilgrimsvandrandet i stort, har den andliga dimensionen försummats tillstora delar? Jag börjar tro det men återkommer i komande inlägg till det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0